Galleria Harmaja toimi Vanhan Villatehtaan alakerrassa toukokuun 2022 loppuun asti. Gallerian toiminta on päättynyt. Alla ja Harmajan sivuilla www.galleriaharmaja.fi voit tarkastella menneitä näyttelyitä.

Anni Kinnunen: Safewords

Anni Kinnusen näyttely Safewords Galleria Harmajassa 3.–26.9.2021. Tervetuloa! Galleria on avoinna ke–pe 12–18 ja la–su 12–16. Galleria on poikkeuksellisesti kiinni perjantaina 24.9.
www.galleriaharmaja.fi 

Anni Kinnunen: Rose Is My Name, 2021. 110 x 73 cm. Pigmenttivedos, akryylilasi (Diasec).

ANNI KINNUNEN (s.1978 Oulussa) on kuvataiteilija, jonka valokuva-ajattelulla on kiinnostavuutta niin valtakunnallisesti kuin kansainvälisestikin. Kinnusen pääasiallinen väline on valokuva- ja videotaide, mutta työskentely on vuosien varrella laajentunut myös esineellisiin installaatioteoksiin.

Kinnunen on itse kameransa kohteena, mutta teokset eivät ole omakuvia. Kuvissa esiintyy erilaisia hahmoja, jotka ovat heijasteita tekijän mielentiloista ja aikakauden tunnelmista. Myös kuvaustilanteet ovat aitoja eikä kuvakäsittelyohjelmalla rakennettuja, vaikka onnistuvatkin välttämään luonnollisuutta imitoivan kuvaston niin totaalisesti, että hänen kuviaan ei pidettäisi koskaan totena.

Kinnusen aikaisempi näyttelykokonaisuus The Great Escape on esitetty muun muassa Oulun taidemuseossa, Finlayson Art Areassa Tampereella sekä Hyvinkään taidemuseossa. Seuraavaksi Kinnusen teoksia esitetään Keravan taidemuseossa sekä Galleria Halmetojassa Helsingissä.

Kinnusen ensimmäinen yksityisnäyttely esitettiin Pohjoisessa valokuvakeskuksessa vuonna 2005. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa kansainvälisissä näyttelyissä, mm. Saksa, Tanska, Luxemburg, Slovenia, Italia, Japani, Kiina, Venäjä, Kanada ja Yhdysvallat. Suomessa hän on ollut esillä useissa merkittävissä näyttelyissä mm. Nuoret–näyttely Helsingin taidehallissa (2009), Mäntän kuvataideviikot (2013, 2018) ja Pohjois-Suomen biennaali Lumipalloefekti (2012, 2014, 2016). Kinnusen teoksista on julkaistu kaksi valokuvataide kirjaa (2007, 2013) ja hänen teoksiaan on mm. Oulun taidemuseon, Tampereen kaupungin ja Valtion taideteostoimikunnan kokoelmissa.

SAFEWORDS

Anni Kinnunen esittelee uuden teoskokonaisuuden kahdessa yksityisnäyttelyssä tänä syksynä. Ensimmäisen kerran ne ovat esillä Oulussa Galleria Harmajassa syyskuussa ja toisen kerran Helsingissä Galleria Halmetojassa marraskuussa. Molemmat näyttelypaikat kuuluvat Suomen eturivin gallerioihin.

Uusi teossarja käsittelee ihmiseen ulkopuolelta kohdistuvia paineita ja niiden aiheuttamaa kipua ja vaurioita. Mustelma kasvaa metaforaksi ei toivotusta lähestymisestä, pakottamisesta ja estämisestä. Kinnunen käsittelee surrealistisia haluja ja pelkoja, ihmisyyttä ja alitajuntaa. Hän kyseenalaistaa ajatuksen tahattomuudesta ja näyttää tekoja, joissa kivun ja nautinnon raja on häilyvä.

Fyysisen tuntemuksen rinnalla kivun kuvat ovat myös tajunnan kuvia, eivätkä vain alitajunnan vaan myös tahallisen tarkoituksellisen toiminnan ja ymmärryksen kuvia. Ihmisten kyky tuottaa kipua itselleen ja muille on kiistämätön, mutta usein vaiettu ominaisuus. Kysymys siitä, että onko väkivaltaisuus osa ihmisyyttä, tuntuu lähinnä kiusalliselta. Toisen tunteilla ja toisen keholla leikittely on osa olemassaoloa samalla tapaa kuin omien tunteiden ja tuntemusten ymmärtäminen oppimisen ja kokeilun kautta.

Anni Kinnusen uudet teokset ovat valokuvia, mutta ne vuotavat kahteen suuntaan. Niitä katsoessa on mahdoton olla ajattelematta performanssia, teon taidetta, elettä, esitystä. Toisaalta ne lähestyvät maalausta, esteettistä pintaa, joka kertoo meille tarinoita, esittää epätosia väitteitä. Kinnunen ei ole lainkaan välineensä orja. Hän hakee ilmaisulleen ja viestilleen parhaat mahdolliset kertomisen keinot ja teos voi taipua videoksi, installaatioksi tai jopa veistokseksi.

Valokuvien koko vaihtelee ihmistä suuremmasta pienempään ja käsiteltävämpään kokoon. Iso koko ei tuo pelkästään näyttävyyttä vaan se myös rikkoo kerronnan rytmiä miltei väkivaltaisesti. Se pakottaa katsomaan kuin peiliin. Ihminen on kuvissa esillä samassa mittakaavassa kuin katsoja, joka näin tulee samaistetuksi joko uhriin tai väkivallan tekijään.

Kinnusen uusien valokuviensa visuaalisessa ilmeessä on samanlaista installoinnin estetiikkaa kuin hänen taannoisessa Japani-sarjassa. Kuvissa näkyvä tila on pelkistetty ja harkittu äärimmilleen. Tila on miltei häivytetty, mutta ei niin paljon, että kuvat muuttuisivat tilattomiksi. Aihetta ei ole leikattu taustasta vaan sen juuri siellä, missä se on. Kliininen ilmaisu on tehokkaampaa, kun se tuntuu todelta, eikä todellisuudesta irrotetulta. Vaikka Kinnunen käsittelee kuvia välillä voimakkaastikin, hän tekee sen enemmän maalarin kuin huijarin otteella. Kuvissa tapahtuva on tapahtunut todella.

Se tekee kivusta samaistuttavampaa, paineesta tunnistettavampaa ja mustelmista tosia. Teosten kirurgisen viileä näkökulma yhdistyy samaistuttavaan fyysiseen tuntemukseen tavalla, joka muistuttaa fotorealistisia maalareita. Ero maalaukseen on kuitenkin se, että valokuvat haastavat miettimään ovatko kuvat totta. Maalauksina nämä nähtäisiin kuvitelmina, surrealistisina painajaisina. Valokuvina niitä ei voi ohittaa esittämättä kysymystä, mitä tapahtui todella.

Veikko Halmetoja

Janne Laine: Ilta, 2020, polymeerigravyyri, akvatinta, 15 x 22,5 cm.

Janne Laineen taidegrafiikka muotoutuu valokuvasta ja metalligrafiikan sekä eri vedostusmenetelmien kerroksista. Laine hallitsee tekniikkansa mestarillisesti. Laine työstää kuparilevyä hillitysti, näennäisen mustavalkoinen maailma rikastuu ja syventyy eri valööreillä ja sävytyksillä. Laineen tutkimusmatka kulkee eri maailmoissa, maassa, ilmassa ja erityisesti veden eri olomuodoissa. Perinteisiin nojaava työskentely ja aiheiden moderni lähestymistapa tuottaa tunnelmaltaan vahvaa ja hiljaisen salaperäistä kuvastoa.

Janne Laineen teoksia on lukuisasti eri taidekokoelmissa sekä Suomessa että ulkomailla. Hänet on palkittu monilla koti- ja ulkomaisilla palkinnoilla, muun muassa 2020 Postin taidepalkinnolla, jonka puitteissa julkaistiin kahden postimerkin sarja.

Kuva: Janne Laine: Ilta, 2020, polymeerigravyyri, akvatinta, 15 x 22,5 cm.
www.jannelaine.net

Janne Laineen näyttely Tutkimusmatkalla Galleria Harmajassa 9.4–2.5.2021. Tervetuloa! Galleria on avoinna ke–pe 12–18 ja la–su 12–16.
www.galleriaharmaja.fi 

Leena Kangas: Kuinka mantereet muotoutuvat.

”Olen maalannut pääasiassa paperille jo monta vuotta. Kenties kaikki lähti liikkeelle paperin ei-esinemäisestä keveydestä ja helposti pakattavasta logistisesta kätevyydestä, mutta vähitellen noiden ominaisuuksien ohitse on noussut paperin oma notkeasti kolmiulotteiseksikin muuntuva luonne. Rypistyä, taittua, rullautua, oieta… Monesti paperi taipumuksineen saa vaikuttaa myös maalaustyöni kulkuun.

Minua on kiinnostanut myös paperiarkin olemus sivuna, ja se, että arkki luonnostaan on osa jotain laajempaa kokonaisuutta: pinoa, kirjaa, arkistoa. Olen maalannut useita kaksipuolisia teoksia. Ajattelen, että silloinkin, kun teoksen toinen puoli on näkymättömissä, on teoksessa jollakin tavalla mukana liike ja idea arkin kääntämisestä. Maalaus ilmenee siis myös toisin kuin yhtenä seinälle ripustettavana staattisena kappaleena.

Käytän paljon kirkkaita perusvärejä, niitä, joita voi kutsua nimillä sininen, keltainen, punainen. Puhtaiden värien näkeminen ilahduttaa minua – tuntuu kuin ne pesisivät silmät ja mielenkin puhtaaksi. Kuvan ja maalauksen värit ovat minulle eri asia kuin ympäröivän todellisuuden ominaisvärien realismi. Toisaalta pidän myös vähän epäilyttävistä väriyhdistelmistä. Sellaisista, joista ei ihan voi sanoa, ovatko ne hyviä vai kenties aivan kamalia. Liian tyylikäs ei tarvitse olla.

Pelkistyneissä, melko abstrakteissa teoksissani käsittelen usein paikkaan ja tilaan liittyviä havaintoja ja muistoja. Viime aikojen teokseni ovat jonkinlaisia hahmotelmia kaupunkitilasta tai planeetasta sekä olemassaolon kokemuksesta näissä paikoissa ja niihin peilaten. Monella maalauksella on karttamainen hahmo.

Joihinkin teoksiin on jälkensä jättänyt myös tämä poikkeuksellinen aika, jossa eristäytyminen on jokapäiväistä ja julkisten pintojen koskettaminenkin voi arveluttaa.

Näyttelyn ripustuksessa menneisyydelläkin on osansa: Yksi lapsuuteni jännittävä paikka oli rei’itetyllä kovalevyllä akustoitu pieni huone, melkein komero, jonka seinät oli verhoiltu julisteilla. (Joukossa oli muun muassa erityisen hienoja puolalaisia ja yksi puna-sininen valokuvapohjainen Áilu Valkeapää.) Tuo paikka on varmasti vaikuttanut visuaalisiin ihanteisiini. Edelleen tykkään paperisista jutuista, paperin tunnusta, ja näyttelyni ripustuksessa se näkyy.

Kiitos Oulun kaupungille ja Taiteen edistämiskeskukselle työskentelyni tukemisesta.”

Leena Kankaan näyttely Kuinka mantereet muotoutuvat Galleria Harmajassa 5.–28.3.2021. Tervetuloa! Galleria on avoinna ke–pe 12–18 ja la–su 12–16.
www.galleriaharmaja.fi 

Jari Huhta: Studio etana.

“Etanan Studiossa työt valmistuvat ensi viikolla tai vuoden kuluttua – ei sitä koskaan tiedä… Maalaan sitä mitä sattuu kerrankin kiinnostamaan. Muistutan taiteilijana Verkkokauppa.comia; tietokoneromppeiden vieressä on myynnissä koiranruokaa ja grillitarvikkeita, tuolla taas pölynimureita ja pesukoneita.”

Jari Huhdan näyttely Studio etana Galleria Harmajassa 5.–28.2.2021. Tervetuloa! Galleria on avoinna ke–pe 12–18 ja la–su 12–16.
www.galleriaharmaja.fi