Jari Huhta:”Shh..”
”Shh..” Tempera ja öljy puulle. www.jarihuhta.com
Siirry sivulle »

”Shh..” Tempera ja öljy puulle.

www.jarihuhta.com

Helena Kaikkonen: Landscape in blue, 2015.
Luonto, aika, muistot, elämän hauraus ja voima ovat aiheina taiteessani. Poimin muotoja ja materiaaleja metsistä ja rannoilta ja rakennan niistä
Siirry sivulle »

Luonto, aika, muistot, elämän hauraus ja voima ovat aiheina taiteessani. Poimin muotoja ja materiaaleja metsistä ja rannoilta ja rakennan niistä teokseni. Työni ovat kuin kuvitteellisia maisemia tai otteita elämän ja luonnon yksityiskohdista. Materiaalina käytän kuituja, lankoja, kankaita ja paperia, joihin yhdistän luonnosta keräämiäni materiaaleja kuten esimerkiksi lehtiä, oksia tai juuria. Työskentelen vapaasti eri tekstiili- ja luonnonmateriaaleja yhdistellen käyttäen eri tekniikoita.

///

Helena Kaikkonen: Sininen maisema, 2015
sekatekniikka, materiaalit: silkki ja maalatut juuret

www.helenakaikkonen.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Helena Kaikkonen

Leena Kangas: paperiteoksia, Pleiku, 2019
Kuvataiteilija, taidemaalari Leena Kangas on viimeaikoina toteuttanut teoksensa pääasiassa paperille ja paperista. Työhuoneen ikkunasta avautuva suistonäkymä on hänelle myös lapsuusmaisemaa.
Siirry sivulle »

Kuvataiteilija, taidemaalari Leena Kangas on viimeaikoina toteuttanut teoksensa pääasiassa paperille ja paperista. Työhuoneen ikkunasta avautuva suistonäkymä on hänelle myös lapsuusmaisemaa. Taiteilijan töissä hehkuvat värit.

///

Artist, painter Leena Kangas has lately worked mostly on and with paper. The delta view that opens from her studio window is the same as in her childhood. Colors radiate in Leena's art.

Leena Kangas (born 1963) is a painter and an art critic. Her works often are about memories related to a place or space inspired by personal experiences, stories heard and general facts. As well as parallel to memories, she wants painting to be seen as present-moment special act.

///

Kuvassa paperiteoksia sarjasta ”Kannoin tämän kuvan” // Paperworks from the series ”I carried this picture”, 2019, kartonki, leikkaus, taittelu, piirustus, osat n. 8 x 11 cm // carton, cutting, folding, drawing. Kuva/Photo: Leena Kangas.

www.leenakangas.fi
Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Leena Kangas

 

Muut kuvat / Other photos: Leena Kangas

Anni Kinnunen: New Religion.
Anni Kinnunen (1978) on kuvataiteilija, jonka tärkein väline on valokuva. Hän työskentelee myös videon ja installaatioiden parissa. Kinnusen teoksia on
Siirry sivulle »

Anni Kinnunen (1978) on kuvataiteilija, jonka tärkein väline on valokuva. Hän työskentelee myös videon ja installaatioiden parissa. Kinnusen teoksia on ollut 2000-luvulla esillä yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Japanissa, Kiinassa, Venäjällä, Saksassa, Sloveniassa, Italiassa, Luxemburgissa, Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Kotimaassa hän on osallistunut mm. Helsingin taidehallin Nuoret-näyttelyyn (2009), Pohjois-Suomen biennaali Lumipalloefektiin (2012, 2014, 2016) sekä Mäntän kuvataideviikoille (2013, 2018). Hänen teoksia on muun muassa Oulun taidemuseon ja valtion taidekokoelmissa. Viime vuosina Kinnunen on työskennellyt taitilijaresidensseissä Tokiossa, Pariisissa, Berliinissä ja useissa eri kohteissa Italiassa.

///

Anni Kinnunen (1978) is a visual artist whose most important instrument is photograph, but she also works with video art and installations. During the past two decades, Kinnunen’s works have been exhibited in solo and group exhibitions in Japan, China, Russia, Germany, Slovenia, Italy, Luxembourg, the United States and Canada. In Finland, she has participated in events such as the Young Artists exhibition of Kunsthalle Helsinki (2009), the Snowball Effect Northern Finland Biennale (2012, 2014, 2016) and Mänttä Art Festival (2013, 2018). Her works are included in the collections of the Oulu Museum of Art, the Finnish State Art collection and Finnish Institute in Japan, for example. In the last few years Kinnunen has worked in artist residencies in Tokyo, Paris, Berlin and several places in Italy.

///

Anni Kinnunen: New Religion, 2018. Pigmenttivedos, akryylilasi (Diasec).

annikinnunen.com

 

Kuvat / Photos: Anni Kinnunen

Sakari Matinlauri: Kiertotähti
Kuvanveistäjä Sakari Matinlauri työstää monipuolisesti sekä puuta että metallia, tällä hetkellä mieluisin materiaali on kuitenkin teräs.  /// Sakari Matinlauri: Kiertotähti
Siirry sivulle »

Kuvanveistäjä Sakari Matinlauri työstää monipuolisesti sekä puuta että metallia, tällä hetkellä mieluisin materiaali on kuitenkin teräs. 

///

Sakari Matinlauri: Kiertotähti

www.sakarimatinlauri.net

 

Muut kuvat / Other photos: Leena Kangas

Studio view
Mustalla öljyvärillä toteutetut monotypiat ihmiskasvoista ovat keskeinen elementti Daniel Nagyn teoksissa. Aiemmin välineenä oli usein myös hiili. /// Daniel Nagy
Siirry sivulle »

Mustalla öljyvärillä toteutetut monotypiat ihmiskasvoista ovat keskeinen elementti Daniel Nagyn teoksissa. Aiemmin välineenä oli usein myös hiili.

///

Daniel Nagy works with monotype techniques, and faces compiled with black oil paint, or formerly charcoal, are present in his works.

www.instagram.com/danielygan

Art: Daniel Nagy.

Jyrki Poussu: Symposium
Teoksissani olen usein havainnut yhdistyvän elementtejä omista elämän kokemuksistani. Maalauksissani ja veistoksissani menneisyys – syntymä, lapsuuden elämä maaseudulla, sekä nykyinen
Siirry sivulle »

Teoksissani olen usein havainnut yhdistyvän elementtejä omista elämän kokemuksistani. Maalauksissani ja veistoksissani menneisyys – syntymä, lapsuuden elämä maaseudulla, sekä nykyinen – urbaani elämä, tuntuvat kohtaavan toisensa.

Olen viime vuosina käyttänyt puuta teosteni lähtökohtana. Puu on minulle rakkain käyttämistäni materiaaleista. Puu on lämmin, inhimillinen ja se tuntuu istuvan hyvin suomalaiseen luonteeseen. Puu vihjailee menneistä ajoista ja muistuttaa tulevaisuudesta. Puun materiaalissa näkyy niin historia kuin jatkuvuuskin, elämän kiertokulku.

Suomessa puun veistämiseen suhtaudutaan perinteisesti tietyllä arvokkuudella. Asiasta käytävät keskustelut ovat tavallisesti olleet vakavahenkisiä. Puuta pidetään pyhänä, lähes ikonina, eikä sen arvoa sopisi miten tahansa loukata. Itse olen aina miettinyt onko oikeutettua ylentää puuta näin ylevään ja kunnioitettuun asemaan. Puu on kyllä hieno materiaali, kaunis ja helposti työstettävissä, mutta mielestäni se on kumminkin materiaali monen muun joukossa. Teoksissani on huomioitava niiden kolmiulotteisuus, voluumi. En osaa tarkalleen sanoa ovatko teokseni maalauksia vaiko veistoksia, maalattuja veistoksia, välimuotoja, vai mitä ne ovat? Kumminkin töissäni on usein kysymys tilasta, työskentelen tietoisesti kolmiulotteisuuteen pyrkien koska mielestäni todellinen maailma ei ole illuusio, vaan se on käsin kosketeltava. Työskentelyssäni on olennaista tilan ja massan kommunikointi. Tilan ja teosten virittyminen toisiinsa on minulle niin tärkeä ja olennainen asia, että näyttelyn ripustus saa usein tärkeän roolin.

Teoksissani väri edustaa urbaania elämää. Olen aina kokenut värin olevan vahvaa energiaa. Värien vaikutus elämässämme on paljon enemmän kuin uskommekaan. Ympäristössämme jokapuolelta esiintunkäva informaatiotulva on valtava. Värit ja erilaiset väriyhdistelmät synnyttävät meissä erilaisia mielikuvia. Elämme värien keskuudessa ja värit vaikuttanat meihin, halusimme tai emme. Taiteessani kineettisyys on näytellyt aina merkittävää osaa. Minua on aina viehättänyt kineettisissä ilmiöissä sen aiheuttama salaperäinen hetkellisyyden tuntu. Eräänlaisessa energisessä rajatilassa oleminen. Hetkessä jossa juuri jotakin on tapahtumaisillaan. Hetkessä jossa juuri jotakin on alkamassa tai loppumassa.

///

Jyrki Poussu: Symposium.

Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Jyrki Poussu
Oulun taiteilijaseura 63 ry:n sivuilla: Jyrki Poussu

Päivi Pussila: Odota kun katselen taivasta.
Minua on jo pitkään kiinnostanut maisema, pellot ja pusikot, metsät ja puut, ihminen ja ihmisyys. Maiseman kautta olen päätynyt ihmiseen.
Siirry sivulle »

Minua on jo pitkään kiinnostanut maisema, pellot ja pusikot, metsät ja puut, ihminen ja ihmisyys. Maiseman kautta olen päätynyt ihmiseen. Maiseman ja ihmisen välillä seilaaminen tuntuu tällä hetkellä luontevalta. Olen maalannut ihmistä; verisuonia, aivoja, sydäntä ja silmiä. Kuvallisesta aiheesta riippumatta lähestymistapani on sama. Pyrin etsimään jotain keskittynyttä olemista. Maailmassa oleminen on teosteni takana, läsnäoleminen.

///

For a long time I have been interested in landscape, fields and bushes, forests and trees, human being and humanity. Through landscape I ended up to human. Being somewhere between these two themes, feels like a good place to be. I have been painting human; blood veins, brain, heart and eyes. Regardless of theme, my approach is the same. I am looking for concentrated being. Being in the world is behind my every work, in the presence of being.

///

Päivi Pussila: Odota kun katselen taivasta, öljy kankaalle, 150 x 150 cm.

Facebook: www.facebook.com/ppussila
Instagram: www.instagram.com/pussilap
Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Päivi Pussila

Lauri Rankka: Parveilu, 2010
Taidegraafikko Lauri Rankan grafiikalle sekä puu- ja betonireliefeille on luonteenomaista linjojen ja muotojen rytmikäs toisto. ””Kivikaudella” tehtiin kallioon hahmoja ja
Siirry sivulle »

Taidegraafikko Lauri Rankan grafiikalle sekä puu- ja betonireliefeille on luonteenomaista linjojen ja muotojen rytmikäs toisto.

””Kivikaudella” tehtiin kallioon hahmoja ja merkkejä, usein toistui sama aihe, ehkä päälletystekin maalaten kuvan tehoa lisäten, aiheet liityivät ihmisten elinpiiriin ja siinä selviämiseen.

Ajattelen, että kuvani ovat tavallaan myös kalliomaalausta, niissä keskustelen itseni kassa ja lähetän viestejä, kuvat ovat ajatteluani.

Se mitä haluan sanoa on tuo hahmo tuo ryhmitelmä.

Kasvi, eläin ja ihmisolioiden verkostot asettuvat erilaisiin kokonaisuuksiin töissäni, kuvista tunnistaa pään, vartalon ja raajat.

Kun teen kuviani, mielessäni on että haluan niiden kautta vaikuttaa. Vaikutus on kuvassa itsessään, sen sisältämä muoto, rytmi ja harmonia, ”miellyttävyys”.”

///

Lauri Rankka: Parveilu, 2010

Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Lauri Rankka
Oulun Taiteilijaseura -63 ry: Lauri Rankka

 

Muut kuvat / Other photos: Leena Kangas

Kari Södö
Teen veistoksia ja grafiikkaa. Puuveistokset: Aluksi sahailen ja veistelen usein sattumanvaraisesti eri muotoisia ja -kokoisia puukappaleita ja -aihioita. Teoksesta saattaa
Siirry sivulle »

Teen veistoksia ja grafiikkaa.

Puuveistokset: Aluksi sahailen ja veistelen usein sattumanvaraisesti eri muotoisia ja -kokoisia puukappaleita ja -aihioita. Teoksesta saattaa olla jonkinlainen visio tai jopa luonnos, mutta yleensä teos muotoutuu vasta sitä työstäessä. Reliefit luonnostelen tarkemmin.

Grafiikka: Viime vuosina olen pääasiassa tehnyt grafiikkaa kollaasitekniikalla, jossa yhdistelen grafiikkaa ja maalausta. Kollaasien työstämisessä asiat tapahtuvat hyvin samankaltaisena kuin veistosten työstämisessä. Materiaali ja työkalut vaan muuttuvat.

Sattuman hyväksikäyttö liittyy työskentelyyni olennaisesti. Teokseen voi tulla kappaleita jo olemassa olevista veistoksista ja työhuoneen nurkkiin käyttöä odottamaan jääneitä vanhoja kappaleita. Jotkut veistokset jäävät sellaisiksi kun ne on ensimmäistä kertaa koottu, toiset muuntuvat uudelleen vaikkapa näyttelytilan puitteisiin variaatioksi vanhasta veistoksesta tai kokonaan uudeksi teokseksi.

Koottavuudessaan, palapelimäisyydessään ja värikkyydessään veistokseni ja kollaasini ovat vahvasti leikkisiä ja monitasoisia niin muodollisesti kuin sisällöllisestikin. Työskennellessäni haluan kokea leikinomaista vapautta ja riemua.

Muusikkotaustani tuo musiikin aina mukaan teoksiini jossain muodossa. Tärkeää yksittäisissä töissäni ja olennaisen tärkeää näyttelykokonaisuuksissani on rytmi. Näyttelykokonaisuuksia rytmitän töiden koon ja sijainnin mukaan. Yksittäisissä töissä kappaleiden muodon, koon ja värin mukaan.

www.sodo.info
Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Kari Södö

Kari Södö: Sekatekniikka puulle, 124 X 72 X 31 cm, 2013. Aineen Taidemuseon kokoelmissa.

Raimo Törhönen: Lumikki.
Olen maalari, enimmäkseen. Sanoma (?) löytyy teoksista. I am a painter, mostly. My message is in my work. Raimo Törhönen:
Siirry sivulle »

Olen maalari, enimmäkseen. Sanoma (?) löytyy teoksista.

I am a painter, mostly. My message is in my work.

Raimo Törhönen: Lumikki, 2017, öljy kankaalle, 90 x 90 cm.

Kuvataiteilijamatrikkeli/Register of the Artists' Association of Finland: Raimo Törhönen
Facebook: www.facebook.com/raimo.t.artist

Veikko Törmänen: Pilviä, 2018. Kuva Ilpo Okkonen.
Taidemaalari Veikko Törmäsen teosten pääosissa ovat värit, muoto ja niiden suhde toisiinsa. Taiteilijan teokset ovat usein muutakin kuin miltä ne
Siirry sivulle »

Taidemaalari Veikko Törmäsen teosten pääosissa ovat värit, muoto ja niiden suhde toisiinsa. Taiteilijan teokset ovat usein muutakin kuin miltä ne ensisilmäyksellä näyttävät, ja tarjoavat lukuisia näköhavaintoon liittyviä ihmetyksen hetkiä.

///

Artist, painter Veikko Törmänen focuses on color, form and the relationship between these two. His art is often more than meets the eye at first glance, offering moments of optic amazement.

Veikko Johannes Törmänen (born June 7 1945, Kuusamo) is a Finnish painter. His first private exhibition was held in Oulu in 1972.

Törmänen paints abstract paintings, makes installations and has worked with architects and made many public works of art since 1979.

Törmänen lives and works in Pikisaari in Oulu, Finland.

///

Veikko Törmänen: Pilviä, 2018. Photograph: Ilpo Okkonen.

 

Muut kuvat / Other photos: Leena Kangas